
 

1 

Contradictions of Market Media in the Party’s China: 
Super Voice Girls and Dismissing Newspaper Editors 
(Early Draft: Please do not cite without permission) 

Barrett L. McCormick 
Marquette University 

Presented To: 
Capitalism with Chinese Characteristics 

Indiana University, May 20061 

 

In this paper I will draw conclusions about China’s increasingly commercial 

media by juxtaposing Super Voice Girls, China’s television sensation of 2005 and the 

dismissal of a series of newspaper editors in late 2005 and early 2006. My intent is to 

illuminate contradictions in contemporary Chinese media. On the one hand, Super Voice 

Girls makes it seem as if Chinese media is successfully managing the transition to 

capitalism. With this series, Chinese media operatives appropriated a format that had 

succeeded elsewhere in global television markets, and made it China’s own. Lots of 

people made lots of money and large audiences had lots of fun. To be sure, some 

intellectuals raised the disquieting possibility that the audience’s enthusiastic embrace of 

voting to determine the winning Super Voice Girl was a sign that Chinese were ready and 

eager for democracy. But while the authorities had concerns about Super Voice Girls, 

they did not seem to find it subversive.  

On the other hand, similar commercial structures have created incentives for 

relatively independent journalism that the authorities have found so threatening as to 

feel compelled to adopt coercive measures that have exposed them to criticism both on 

China’s Internet and in many international media outlets. Here again the results are 

contradictory. The authorities are evidently more or less completely capable of managing 

                                                        

1 Many thanks to my research assistant, Wang Ke, whose unstinting hard work made this paper 
possible. I alone, however, am responsible for all interpretations. 



 

2 

commercial media. But, it would nonetheless appear that for them, newspapers and the 

Internet are a constant headache that requires continuous effort, and in result, they often 

feel forced to deploy measures that make them seem arbitrary and venal. 

One of the main themes for this paper is the economics of contemporary Chinese 

media. The commercialization of Chinese media has been one of the main themes of 

Chinese media studies, notably in Yuezhi Zhao’s Media, Market, and Democracy in 

China and Daniel Lynch’s After the Propaganda State.2 The broad picture that they and 

others paint is that the influence of markets and capital have undermined a system of 

ideology that was once the main source of political power. But they generally found that 

the authorities have managed to retain control despite this transformation. A subsequent 

body of scholarship studying the introduction of new media technologies, especially the 

Internet, has reached similar conclusions.3 

This paper will update these findings by considering some recent developments. I 

cannot claim to have discovered new information that radically revises previous 

understandings. Super Voice Girls is not a sign that a democratic global culture is about 

to overwhelm China. The authorities’ ability to dismiss newspaper editors more or less at 

will is evidence that they still have the upper hand. And yet the ‘magic of markets’ has 

introduced a note of dynamic instability to Chinese media. It is far too soon to conclude 

that nothing will ever change. 

                                                        

2 Yuezhi Zhao, Media, Market, and Democracy in China: Between the Party Line and the 
Bottom Line (Urbana: University of Illinois Press, 1998); Daniel C. Lynch, After the 
Propaganda State: Media, Politics and ‘Thought Work’ in Reformed China (Stanford: 
Stanford University Press, 1999).. 

3 See for example Nina Hachigian, “The Internet and One-Party East Asian States” Washington 
Quarterly vol. 25 n. 3 (Summer, 2002) pp. 41-58 and Shanthi Kalathil and Taylor Boas, Open 
Networks Closed Regimes: The Impact of the Internet on Authoritarian Rule (Washington, 
D.C.: Carnegie Endowment for International Peace, 2003). 



 

3 

Super Voice Girls 

The success of Super Voice Girls makes China very much a part of the global 

market in commercial culture. This television series offered the pleasing spectacle of 

young women competing to become a national ‘pop idol.’ The format – stretching from 

awful performances in early rounds to avid fan clubs in later rounds – is closely related 

to similar shows that have run in over forty countries worldwide. The enthusiastic 

response in China mirrors that of television audiences in other countries where similar 

shows had similarly high ratings. Whether or not, as many Chinese commentators 

argued, the audience choosing winners and losers by voting is a harbinger of democracy 

remains to be seen, but Super Voice Girls clearly marks a triumph of commercial culture 

over state propaganda, at least in its traditional form. 

The format that eventually became Super Voice Girls is one of the global TV 

market’s greatest successes ever, having been broadcast in over 50 markets worldwide. 

The first such show, Pop Idol, reached its first climax in the U.K. in February of 2002. It 

was produced by Simon Cowell, a leading figure in the British music industry and the 

firm, FremantleMedia, and broadcast on ITV. Cowell’s new format was based on 

previous music shows such as Popstars, a format originated in New Zealand in 1999 and 

distributed by Screentime in which the audience chose among auditioning musicians to 

create a new band. The Popstars format was a great success with versions broadcast in 

many countries.4 Cowell furthered this format to include in the early shows’ auditions of 

truly awful performances followed by his harsh reviews and the eventual choice of a 

single musician rather than a band. His production was the show of the year in the U.K.5 

                                                        

4 See Screentime: Formats at http://www.screentime.tv/. Retrieved 15 May 2006. 

5 Bill Carter, Desperate Networks (Garden City, NY: Doubleday, 2006), see especially pp181-
95. 



 

4 

Even so, Cowell and his partners had a hard time selling the show in the United 

States. They succeeded only when they obtained the support of Elizabeth Murdoch, 

Rupert Murdoch’s daughter, who was familiar with the show because she was then 

running Rupert Murdoch’s most important British firm, BSkyB and was aware of how 

successful the show had been in the U.K. She persuaded her father to intervene, and 

Murdoch in turn ordered Fox television’s president, Peter Chernin, to buy the format.6 

The resulting show, American Idol, proved yet another confirmation of Murdoch’s 

genius, as it won enormous ratings in the American market, which remains global 

television’s most lucrative market. In a recent quarterly report American Idol was cited 

as the main reason that profits had doubled over the same quarter a year earlier, not just 

for the broadcaster, Fox Television, but for all of News Corp.7 

Chinese television has come a long ways to be capable of successfully producing 

this sort of show. At the time of Mao’s death, Chinese television was more of a curiosity 

than a mass medium. Broadcasts were limited to a few hours a day in major cities and 

enjoyed reception in only a very few locations. But this meant that in contrast to cinema, 

which had been a major medium throughout the history of the Peoples Republic and 

which was embroiled in virtually every major campaign, television had less Leninist 

institutions and less political baggage. Post-Mao China proved fertile ground for the 

television industry. The shift toward light industry allowed for the production of 

television sets. Rising standards of living provided consumers eager to buy television 

receivers. It took only 17 years for urban China to be saturated with televisions. In 1980, 

only 0.4 percent of urban households had a television, but by 1997 there were more than 

                                                        

6 Ibid. 

7 “American Idol boosts News Corp profit” Sydney Morning Herald 11 May 2006. Retrieved 
from http://www.smh.com.au 11 May 2006 



 

5 

100 televisions per 100 households.8 Production of television shows grew at a similar 

rate. In 2001 alone, Chinese produced nearly 3.5 million hours of television.9  

The growth of the consumer economy also created an advertising industry willing 

to organize and pay for the production of commercial television. In Mao’s China 

advertising had been condemned as the capitalist model for the media. What little 

advertising remained after the demise of privately owned media in the early 1950s 

disappeared at the beginning of the Cultural Revolution. By most accounts, it was in 

January, 1979 that Shanghai TV broadcast the first advertisement – a plug for some wine 

– to appear in any Chinese media since the Cultural Revolution. Many more 

advertisements followed and television broadcasters were able to claim enormous 

revenues. For example, CCTV, the national network operated by the central government, 

generated nearly $4.25 million dollars of revenue from one broadcast, the Chinese 

national soccer team’s opening match in the 2002 World Cup.10 

This growth would not have been possible without decentralization of state-

owned television interests, the participation of private firms, and the growth of 

competitive markets. In 1978 Beijing Television was renamed China Central Television 

(CCTV) and became the national network. By 1980, officials determined that provinces 

would take the lead in developing television, and in 1983 established a four level system 

with county, city, provincial and national television interests with lower levels allowed to 

invest and hire personnel with relatively limited supervision from above. In 1985 

television stations were granted the right to keep a portion of any profits they generated, 

and by 1992 were made responsible for their own profit and loss. While a national 

                                                        

8 China Statistical Yearbook, 1998 (Beijing: China Statistical Publishing House, 1999). At the 
same time, over 90 percent of rural households had a television. 

9 China Statistical Yearbook, 2002 

10 See “China-Costa Rica Match Earns CCTV US$6,000 Per Second in Ad Income,” China 
Online [www.chinaonline.com] Accessed 6 June 2002. 



 

6 

Ministry of Radio and Television was organized in 1982, provinces already had a running 

start at autonomy. The critical success, in contrast to cinema where until recently films 

could not be distributed without approval from central authorities, was that provincial 

authorities could approve shows for broadcast, and that approval in one province was 

valid in others.11 Starting with newspapers in 1996 and spreading to television and film in 

1999, Chinese media firms were assembled into conglomerates or groups. While this 

provided for an increased degree of control from the top down, it also allowed for an 

increased degree of trans-regional and cross-media competition. 

This institutional framework resulted in growth in more or less competitive 

markets. To be sure, there are serious limits to market competition. Despite the 

relatively convenient regulatory framework, there are still stiff regulations on what can 

be broadcast. This includes political restrictions, restrictions based on moral grounds, 

and also restrictions based on taste. Television stations’ links to provincial authorities 

lead to restrictions on market entry and access. While privately owned firms are allowed 

to participate in the television industry, since all broadcasters are owned by provincial 

authorities, the private firms are almost always in the weaker position. This said, the 

growth in the television industry and the broadcasters’ need to attract audiences has 

created a robust market for television programming. Some of this market has been met 

by private production firms. Advertising agencies were among the most important early 

pioneers, often putting together televisions shows and distributing them to television 

stations as a means of generating product that could be sold to advertisers. The demand 

for television programming has also been addressed through mergers with and 

consolidation in the movie industry which, for most of the 1990s, was in decline the 

                                                        

11 This history is accounted in greater detail in Liu Qing and Barrett McCormick, “Cinema and 
Television: Leninist Institutions, Commerce, and the Private Sphere” unpublished 
manuscript. 



 

7 

audience for domestic films shrank. While different participants may complain about 

unfair competition, such as private advertising firms that find television stations 

unreliable or television producers that find censors unpredictable, it remains that the 

ensemble of participants have collaborated to create a successful and growing industry 

that has generated enormous revenues. 

Hunan Satellite TV, which broadcast Super Voice Girls, is one of the most 

successful provincial stations. Founded in 1997 under the ownership of the television 

and broadcast offices of the Hunan Provincial Government, the company enjoyed steady 

growth through 2000, and managed to win landing rights on the cable systems found in 

cities in every province in China. The broadcaster’s success lured others to copy its 

formats and profits fell from 2000-2003. At that point Hunan Satellite Television 

changed strategies to emphasize entertainment. Programs like Super Voice Girls 

succeeded in reviving the firm’s fortunes. 

From the early 1980s on, Chinese television has also imported television from 

international sources. Already in 1980, The Man From Atlantis, which was terminated in 

the U.S. after a quick 13 shows in 1977, proved a sensation in China. Later imports, such 

as Hunter and various Latin American soap operas, would prove similarly popular. The 

American NBA has won enormous audiences from its broadcasts on Chinese TV. Foreign 

imports, though, face various political and economic restrictions.12 

Chinese television has also imported formats. By and large television audiences 

everywhere prefer shows that are produced in local languages and to suit local cultures. 

Some television shows have won wide audiences in diverse cultures.13 But it is common 

                                                        

12 For a history of the internationalization of Chinese television, see Junhao Hong, The 
Internationalization of Television in China: The Evolution of Ideology, Society and Media 
Since the Reform (New York: Greenwood Press, 1998). 

13 Ien Ang, Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination (New York: 
Routledge, 1989). 



 

8 

for shows that have been tremendously popular where they were made, such as X Files in 

the U.S., have been drawn much smaller audiences in other countries. Hollywood has 

made a practice of producing films that suit tastes in many markets, but whether cause 

or effect, television producers in the United States and other countries have been more 

oriented to domestic markets. Using a format developed elsewhere saves producer 

development and production costs, but nonetheless allows them to a local show with a 

local flavor.14 Michael Keane reports that Chinese television has copied formats from 

Hong Kong, Taiwan, Europe, and the United States. He finds the result – such as the 

2001 television series Shangri-la in which three teams of six people went on a thirty-day 

trek across the fringes of the Himalayas supplied with only ten-days of matches and food 

– to be lacking in creativity and quality.15 

This brings us to the  success of Super Voice Girls in China. The show had been 

broadcast on Hunan Satellite TV, a provincial station with national cable distribution, in 

2004, but had not enjoyed exceptional ratings. It did, however, attract the attention of 

Sun Jun, a marketer working for Mongolian Cow, a firm that sells, among other 

products, Mongolian Cow Yogurt. Sun had been hired to triple sales of the already 

popular yogurt from 700 million to 2.5 billion yuan with the year. After unsuccessful 

attempts to make deals with various celebrities, Sun chanced upon the existing show. 

Aware of American Idol’s success and seeing that young women were the main market 

for yogurt, Sun pitched the idea to his superiors. Once he overcame their initial 

resistance, he then worked to persuade Hunan Satellite TV that with an infusion of cash 

from the Mongolian Cow company, their show could find the same level of success it had 

                                                        

14 Albert Moran, Copycat TV: Globalisation, Program Formats and Cultural Identity (Luton, 
Bedfordshire: University of Luton Press, 1998). 

15 Michael Keane, “As a Hundred Television Formats Bloom, a Thousand Television Stations 
Contend” Journal of Contemporary China v11 n30 (February, 2002) pp5-16. See also 
Christopher Bodeen, “China-Survivor” Associated Press 22 June 2001. 



 

9 

found in other international markets. When Hunan Satellite TV agreed, Sun went on to 

build an integrated marketing campaign that included not only the television show, but 

also advertisements on television, on the Internet, in print media and posters in grocery 

stores and at other points of sale. The Super Voice Girls logo was prominently displayed 

on Mongolian Cow Yogurt packaging. In the event, Sun’s campaign proved a success. He 

exceeded his sales goals and Mongolian Cow Yogurt improved its standing in China’s 

yogurt markets from the third to first place. Moreover, Mongolian Cow and Hunan 

Satellite TV were not the only firms that benefited. Others such as the 

telecommunications firms that handled the text messaging required for voting, the firms 

that produced the various advertisements, and the media firms such as Internet portals 

that carried the ads gained large revenues.16  

Super Voice Girls clearly did succeed in adjusting the Pop Idol format to suit 

Chinese tastes. The broadcast remained true to the format. Consistent elements include 

awful performances in early rounds,17 a panel of judges that comments on performances, 

brief presentations of training sessions designed to improve the contestants’ skills, 

interviews and commentary that gave contestants personality and ‘back story,’ 

sympathetic endorsement of contestants’ dream of a career as a ‘pop idol,’ and building 

dramatic tension over who would be voted off the show. But Super Voice Girls was 

carefully constructed as a Chinese show despite its international inspiration. It started 

with regional competitions distributed across an interesting selection of provincial cities, 

Guangzhou, Changsha, Zhengzhou, Hangzhou and Chengdu, and towards the end, 

included a vision of ‘global China’ in the form of groups Chinese fans of Super Voice 

Girls shouting encouragements in front of recognizable international settings such as the 

                                                        

16 孙隽, 超级策划 (合肥: 安徽人民出版社, 2005) 

17 At this writing, a video clip of one such performance could be found at 
http://news.wenxuecity.com/BBSView.php?SubID=news&MsgID=245231. 



 

10 

Sydney Harbor. A systematic investigation of how Super Voice Girls differed from other 

Pop Idol series is beyond the scope of this paper, but preliminary investigation suggests 

that there were significant differences between this show and other versions such as 

American Idol. Perhaps the most important of these is that the Chinese show included 

only female contestants.18 Also, since the Chinese show broadcasts to a single timezone, 

performances, voting, and contestant elimination in a single show, while the American 

version has one show for performance and voting and announces the results on another 

broadcast later in the week. Other differences are more subtle. The American version, for 

example, often manipulates contestants to produce backbiting and controversy while the 

Chinese version seemed more at pains to show the contestants to be mutually supportive 

and saddened that anyone has to leave. The Chinese show adopted vocabulary from 

Chinese video games, ‘PK’ for ‘player kill,’ and created a special ‘PK stage’ where 

contestants at risk of ‘PK’ were required to stand while at risk. The PK moment was the 

focus of considerable dramatic tension and, tuned to the women contestants and target 

audience, was tearful in a manner that American audiences might find excessively 

feminized. It is an interesting irony that many viewers and commentators found the 

eventual winner to be neither an especially good vocalist nor an especially beautiful 

woman, but was instead thought to be boyish. Her supporters responded that they 

appreciated that she dared to be herself. 

The Chinese public was overwhelmingly enthusiastic. The series had higher 

average ratings than CCTV’s news show, Xinwen Lianbo and Hunan Satellite TV was 

able to charge commensurate rates for advertising.19 The final achieved the extraordinary 

distinction of coming close to or even overtaking CCTV’s Spring Festival Gala, formerly 
                                                        

18 Other similar programs in China have been exclusively for male contestants, but have not 
been at all as successful. 

19 王冰子, “2005湖南卫视超级女声节目的研究和启示” 
[http://www.monternet.com/moneditor/cs/subject/zwtx/mwgc/3462/10064.html] 



 

11 

the most watched show on Chinese television. As with American Idol, fans attached 

themselves to individual contestants. As Ben Marcom and Jeremy Goldkorn explained, 

Super Voice Girl fans entered the Chinese lexicon: 

‘Fan’ is sometimes rendered in Chinese as fen si (粉丝 — Chinese vermicelli). The 
fan group of each semi-finalist Super Voice Girl competitor were given their own 
names, with each name related to the word fen si: 

Yu Mi (玉米 — corn): Li Yuchun’s fans 
Fen Bi (粉笔 — chalk): Zhou Bichang’s fans 
Liang Fen (凉粉 — bean jelly): Zhang Liangying’ fans 
He Fan (盒饭 — take-out food): He Jie’s fans 
Jia Mi: (佳迷 — Ji Minjia addiction) : Ji Minjia’s fans 

The fans have been crazily supporting their idols, arguing with each other and 
slandering their competitors. There have been scandalous stories about the 
competition’s judges, allegations that Li Yuchun is a lesbian, and enough gossip 
online to keep Super Voice Girls at the top of Baidu’s most popular search terms 
for weeks on end.20 

Exactly what this means for Chinese politics and culture was the subject of an 

avid debate among leading intellectuals that was largely found on-line, but which also 

spilled over into some newspaper columns.21 Some were skeptical of finding any benefit 

from commercial culture and noted that the choice of what entertainment to consume 

was hardly the same thing as democracy, and that democracy was discredited by the 

choice of a winner who did not sing all that well. Others charged that even then the Party 

had interfered with over the course of the show, alleging that a round of patriotic songs 

sung by the contestants at the end was the result of such intervention. Others, such as Xu 

Jilin, pointed out that the procedures used for selecting winners and losers were less 

than democratic as in early stages judges appointed by the sponsors were able to change 

outcomes and while the rules were changed for later stages to give power exclusively to 

the voting audience, the changes were made arbitrarily.22 Many others, though, argued 

                                                        

20 Ben Marcom and Jeremy Goldkorn, “The final week of TV sensation Super Voice Girls” 
Danwei 24 August 2005 [retreived from www.danwei.org, 15 April 2006]. 

21 A compendium of such commentary can be found in translation in the EastSouthWestNorth 
blog’s “Super Girl and Democracy” at http://zonaeuropa.com/20050829_1.htm. 

22 许纪霖, “戳穿’超女民主’的神话,” [http://211.157.100.62/viewthread.php?tid=20336] 



 

12 

that Super Voice Girls had had a beneficial effect. Liu Qing argued that the show helped 

young people learn how to deal with success and failure in competition.23 Liu Xiaobo 

argued that the show demonstrated that Chinese were capable of acting autonomously 

outside government authority, and could be very enthusiastic about democracy.24 

Whether or not Super Voice Girls was or was not leading toward democracy, the 

show was of concern to the State Administration of Radio Film and Television who 

issued new regulations for this sort of show on the eve of the 2006 series. The 

regulations specified that future such shows should establish a healthy world view and 

good values, avoid vulgarity, maintain appropriate aesthetic standards for dress and 

appearance, and should be judged fairly. It also restricted who could broadcast such 

contests and mandated that any future such contests would remain under the state’s 

watchful supervision.25 While this caused a flurry of concern, Hunan Satellite TV has 

nonetheless begun another season of the show, and early reports indicated that it was 

achieving higher ratings than the year before. 

While Super Voice Girls faced stiffer domestic regulation than some international 

counterparts, it was less regulated at an international level. Our best information is that 

Hunan Satellite TV did not obtain a license from the Idol format’s international 

distributors.26  

Regardless of these concerns, Super Voice Girls offered Chinese audiences an 

experience that approximated the experience of audiences in other countries watching 

                                                        

23 刘擎， “超级女声与生活世界的成功神化” [原载2005年08月18日新京报] Retrieved from 
http://www.cc.org.cn/newcc/browwenzhang.php?articleid=4618 15 February 2006. 

24 刘晓波, “超女粉丝的民间自组织意义” [http://www.boxun.com/hero/liuxb/429_1.shtml] 

25 广电总局关于进一步加强广播电视播出机构参与、主办或播出全国性或跨省（区、市） 
赛事等活动管理的通知 [http://www.law-lib.com] 

26 “超级女声官司多多 英国人也来告湖南卫视和天娱” 商都新闻 26 November 2005 [Retrieved 
from http://news.shangdu.com/category/11301/2005/11/26/2005-11-
26_146512_11301.shtml 16 May 2006] 



 

13 

similar shows.  It is safe to say that concerns about licensing, regulation, and how 

advertising campaigns were organized and funded had much less visibility than the 

relative merits and personal struggles of each of the leading contestants. Very large 

numbers of people in many countries find the drama diverting and a pleasant topic to 

discuss with friends and colleagues. This does not mean that Chinese culture is 

converging toward an American norm. Instead I agree with Albert Moran that there is 

more to the trade in formats than cultural imperialism.27 Super Voice Girls seems more 

like the complex flows and hybridization discussed by Arjun Appadurai.28 The format, 

after all, can be traced to New Zealand and came to the United States via the U.K. But 

this is just to say that China’s commercial popular culture is unique in the way that most 

countries’ commercial popular culture is unique. 

Newspaper Editors Dismissed 

In China newspapers and the Internet present a public face that in many ways 

resembles Super Voice Girls. Most of the content most of the time consists of soft news 

and commercial entertainment. Internet users spend far more time searching for 

information on topics like Super Voice Girls than looking for the latest dissent from 

angry newspaper editors. The economics behind this fits a pattern roughly similar to that 

found in the television industry, with some adjustment for differing technologies, timing 

and institutional legacies. And yet in recent years, the use of coercive state power has 

been far more visible in newspapers and online than on television. 

Over the last twenty years, commercial newspapers have gradually stolen the 

market from the Party’s organ papers. At the outset of reforms, the most authoritative 

papers were the ‘organ papers’ published by territorial Party committees at each level of 

                                                        

27 Albert Moran, Copycat TV, op. cit. 

28 Arjun Appadurai, “Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy” Public 
Culture vol. 2 n. 2 (Spring, 1990) pp. 1-24. 



 

14 

government, with People’s Daily at the apex, provincial papers such as Guangdong’s 

Southern Daily or Shanghai’s Liberation Daily in the middle, and a plethora of city 

papers at lower levels. These papers’ leading role started to fade with the reintroduction 

of evening papers (the organ papers are typically morning papers) in the early years of 

reform. In contrast to the stale political news that the organ papers were required to 

print, evening papers such as Beijing Evening News and Shanghai’s Xinmin Wanbao 

served up a softer fare including sports, fashion, home, personal advice, cultural news, 

useful information for urban residents and so forth. This sort of content struck a 

responsive chord that made these papers the most widely read papers in the country, and 

with the onset of advertising, generated large revenues for their publishers. This in turn 

sparked a virtuous cycle where more money meant that they could publish more pages 

which attracted more readers and in turn more money again from eager advertisers. 

While the evening papers will still required to print political news on their front pages, 

readers could skip past that to a diverse range of reports in the many inside pages. 

Meanwhile, the organ papers were required to print political news all the way through, 

which left them thinner, less able to attract readers, and less able to attract advertisers. 

Those stuck with the burden of publishing organ papers found respite in 

publishing supplemental papers such as a weekend edition that could escape the content 

regulations imposed on the organ papers. One of the most successful such supplemental 

papers, Southern Weekend, was published by the same body that published the 

Guangzhou Provincial organ paper, Southern Daily. Southern Weekend made a name for 

itself by exposing scandals and publishing reports closer to the edge of what the 

authorities were willing to tolerate than other papers were willing to risk. This and a mix 

of advertisements and content oriented to an increasingly affluent white collar 

readership made Southern Weekend an enormous economic success, but has 

simultaneously left the paper perpetually vulnerable to official censure. 



 

15 

Beginning in the late 1990s, a new format, ‘the metropolitan paper’ became the 

dominant format. The leading example was the Southern Metropolitan Paper, another 

entry from Guangdong province, which like Southern Weekend, risked censure and won 

market-share. In terms of content and format, metropolitan papers resembled urban 

papers in other countries such as the Washington Post or New York Times and 

demonstrated that television was not the only medium that could learn from foreign 

formats. The consolidation of media groups made this a competitive category. In Beijing, 

for example, there are approximately 37 regional papers and 248 national papers. Of the 

regional papers, the leaders are Beijing Evening News (Beijing wanbao), Beijing Youth 

News (Beijing qingnian bao), Beijing Times (Jinghua shibao), and Beijing Daily 

Messenger (Beijing yule xinbao), and Beijing News (Xin jing bao) lead the regional 

papers in the Beijing market. Each of these has its own flavor and is linked to different 

interests. Beijing Evening News had the advantage of being first to the market and has 

long had the largest circulation among Beijing papers. Beijing Youth News, though, has 

acquired capital by listing shares in one of its subsidiaries on the Hong Kong market, 

carries somewhat edgier news, and has enjoyed larger advertising revenues than the 

others. The Beijing Times belongs to the People’s Daily group, and the Beijing Daily 

Messenger is a cross-media venture funded by a media group based on film and 

television interests which features entertainment news. The most interesting of the lot 

may well be the Beijing News, which is a cross-regional venture published by a 

partnership by the once important but now lackluster Guangming Ribao and the 

dynamic and daring Southern Metropolitan News.  

The commercialization of China’s newspapers has created a limited space and 

financial incentives for critical journalism. Commercialization is not without critics. As 

noted above, a great deal of the content of commercial newspapers is soft news. 

Sensationalism is also relatively common, and has at times incited aggressively 



 

16 

nationalist passions. Unlicensed papers provide pornography. Corruption is a serious 

problem, with some newspaper reporters accepting payoffs for stories favorable to 

commercial interests. However, newspapers like Southern Weekend, Southern 

Metropolitan News, and Beijing News have developed a lucrative market for 

commentary more critical than that found in other papers. Beijing News, for example, 

exceeded expectations by becoming profitable within a year of its founding. While these 

papers are still owned by official organs, their owners have economic as well as political 

interests, and the complex tangle of China’s economic and political institutions creates at 

least a limited and variable space for critical commentary. Moreover, these economic 

incentives are a structural feature of contemporary Chinese media markets, and are not 

eliminated by the application of sanctions against individual newspapers. 

The rapid growth of China’s Internet has had an important impact on 

newspapers. As the dramatic increase in numbers of Internet users is widely reported, 

the most important point to emphasize here is that China’s Internet users remain a 

relatively small portion of China’s population, and remain comparatively urban, well-

educated, and upper income.  Moreover, China’s poverty and income disparities mean 

that it will take a longer for Internet users to match the general population than it has in 

wealthier countries. The nonetheless rapid growth of China’s Internet can be attributed 

both to a supportive state and lively entrepreneurs. In contrast to earlier scholarship that 

depicted a zero-sum struggle between the state and a ‘technology of liberation,’ more 

recent scholarship has generally found that the state to have sought to promote and co-

opt the Internet.29 These efforts have included massive investments in communication 

infrastructure and efforts to keep Internet access affordable. China’s Internet has also 

benefited from coming of age in the 1990s when the institutional environment was even 

                                                        

29 See for example Nina Hachigian, “The Internet and One-Party East Asian States” op. cit., and 
Kalathil and Boas, Open Networks Closed Regimes, op cit. 



 

17 

more open and market-oriented than that enjoyed by television in the 1980s. The result 

is that while strategic elements of China’s Internet remain state-owned, there are also a 

dynamic cadre of entrepreneurs who have built private companies that draw on 

international finance and technologies.30 In addition, international firms including 

Google, Yahoo, Microsoft, and others have been allowed a greater role in China’s 

Internet than in any other Chinese media. 

The Internet affects both the circulation of information in newspapers and the 

economics of newspapers. Chinese newspapers had enjoyed a steady growth in 

circulation that newspapers in Europe and the United States could only envy. In the last 

couple of years, though, Chinese newspapers have had to face trends familiar to their 

Western counterparts, namely the shift of younger readers and advertising dollars 

toward the Internet. Equally important, the Internet allows information to circulate in 

ways that change the boundaries of what can be published in newspapers. The Internet 

both makes more content available for newspapers to report and helps journalists to 

communicate with each other. 

The intrinsic characteristics of newspaper and Internet technologies make these 

media more difficult to regulate than television. Television technology makes it the 

quintessential ‘few to many’ media. Print media and especially Internet allow for more 

senders to send more messages to more people at a lower cost than television. This 

coupled with the structural incentives for critical journalism described above have 

created a serious problem for Party media managers. 

The authorities, of course, have an enormous and effective infrastructure for 

regulating media content. This system has its origins in and still bears the legacy of 

China’s Leninist past when the authorities orchestrated virtually the whole of the public 

                                                        

30 David Sheff, China Dawn: The Story of a Technology and Business Revolution (New York: 
HarperBusiness, 2002). 



 

18 

sphere. Media regulation is multi-tiered and thorough. The authorities still organize 

campaigns offering financial and career incentives to those who will report selected 

issues the way they want them reported. There are still extensive ownership and 

licensing regulations that mean that most media properties, especially in print and 

broadcast media, are formally owned by the party or government organs. This means 

that political authorities generally have the ability to suspend publication or close a 

property. They also have the ability to transfer or fire editors and reporters. Open-ended 

laws restrict constitutional guaranties of freedom of speech. Many journalists report that 

local press and propaganda authorities put out a steady stream of directives with 

instructions on how some topics should be reported and banning reporting other topics 

altogether. Party authorities closely monitor the press and Internet to make sure that 

their injunctions are followed.31  

Many special provisions apply to the Internet. ‘Firewalls’ mounted between the 

Chinese Internet and the global Internet block the retrieval of foreign web pages from 

specified addresses. Filters mounted at various places in the Internet interdict the flow of 

certain combinations of words regardless of their source. The authorities hire individuals 

to pose as ordinary Internet users and post messages to chatrooms and BBS that help to 

turn the flow of discourse in directions favored by the authorities. Internet users whether 

at home or in Internet cafes are required to register. Internet content providers are 

required to keep logs of who posted what and unless otherwise licensed, are restricted 

from doing their own reporting to create new content. 

This thick layer of controls has contradictory results. On the one hand, this far 

exceeds what American journalists would call a ‘chilling effect.’ International monitoring 

                                                        

31 The best account of controls over Chinese media can be found in 何清涟, “中国政府如何控 
制媒体” 中国人权研究报告 2005. Retrieved from ChinaAffairs.org at 
http://www.chinaaffairs.org on 1 July 2005. 



 

19 

groups such as the Committee to Protect Journalists and Reporters Without Borders are 

aware of only two or three dozen journalists and about 60 Internet users in detention or 

incarcerated. 32 This is more journalists detained than any other country, but still 

indicates that vast majority of journalists have chosen to avoid doing anything that 

would cause trouble with the authorities. On the other hand, this set of controls is not a 

self-regulating system. 

Jiao Guobiao’s 2004 criticism of the Propaganda Department is polemical but 

points out a fundamental contradiction in the Party’s system of media management. A 

system that imposes secrecy and obscures pertinent ideas and points of view cannot be 

held to any meaningful standard of accountability or reliably incorporate rule of law. 33 

Such a system is inevitably open to arbitrary abuse and manipulation. One website 

manager, for example, complains that it is difficult to predict exactly which postings will 

draw a response from the authorities that watch his website. Very often, he said, the 

problem was a local problem, such as a report regarding a specific locality that drew a 

response from the authorities in that locality who in turn were able to reach the 

authorities responsible for monitoring the website in question. Moreover, the interests 

protected by censorship could well be the personal interests of the leaders who complain 

rather than the public interest of the Party or government.34  

The ‘system’s’ limited commitment to rule of law can also be seen in the 

extraordinary measures taken to restrain those who are not otherwise submissive. For 

                                                        

32 Reporters Without Borders, China - 2004 Annual Report, www.rsf.org, accessed 10 October 
2004 and Internet Under Surveillance 2004: China, www.rsf.org, accessed 9 August 2004; 
Committee to Protect Journalists, “China, Cuba, Two African Nations are Top Jailers of 
Journalists” 13 December 2005. Retrieved from www.cpj.org 28 March 2006. 

33  Jiao Guobiao, “Taofa Zhongxuanbu” (Declaration of the Campaign against The Central 
Propaganda Department) available in translation at EastSouthWestNorth (5 May 2004), 
http://www.zonaeuropa.com/weblog.htm, accessed 23 June 2004 and in the original 
language at Guancha (China Information Center, 9 April 2004), http://www.guancha.org, 
accessed 23 June 2004. 

34 Interview in Shanghai, January 2006. 



 

20 

example, Cheng Yizhong, the former editor of Southern Metropolitan News, established 

a reputation as a daring editor through, among other accomplishments, his role in 

reporting the case of Sun Zhigang, a student who in 2003 was beaten to death after being 

detained as a migrant without proper papers. While press coverage of this event 

instigated changes procedures for dealing with rural migrants in urban areas, not long 

thereafter Cheng was charged with improper use of his paper’s funds and arrested. Many 

observers felt these charges were abusive.35 Huang Jingao, a county executive who 

posted an Internet account of his attempts to root out corruption in which his superior 

were complicit, was subsequently reported to frequent prostitutes, wine and dine on an 

excessive scale, found guilty of embezzlement, and sentenced to life in prison following a 

trial whose procedures were open to question.36 Journalists are also subject to threats of 

physical violence by those opposed to their reporting. 37 

The contradiction between a state possessed of a blunt and arbitrary means of 

control and a media with increasing space and incentives for critical reporting has been 

illuminated by the current leadership’s evident intent to regain control. In the last 

several months there have been a series of incidents in which prominent journalists have 

been forced leave their posts or have had their publications suspended. In one such 

                                                        

35 “A Dismal Chapter in China’s Media History” and “From Monitoring to Being Monitored: 
Northern Expedition Fails” Yazhou Zhoukan (Asia Weekly) 4 April 2004. Translated in and 
retrieved from China Digital News http://journalism.berkeley.edu/projects/chinadn/en/ 6 
July 2004. See also Edward Cody, “Arrest of Journalists Seen as Payback for A Bold Voice in 
China” Washington Post (4 April 2004) pA18. Retrieved from www.washingtonpost.com 5 
April 2004; and Arnold Zeitlin, “Provincial Politics and the Death of Free Media in China” 
Jamestown Foundation China Brief v4 n7 (1 April 2004). Retrieved from http://www.-
jamestown.org 10 April 2004. 

36 Barrett McCormick, “Censorship and Accountability in Chinese Media” forthcoming in a 
volume to be edited by Hua Shiping and published by M.E. Sharpe. 

37 Sophie Beach, “In China, New Journalism, New Threats.” In one such incident in 2005, Wu 
Xianghu, deputy editor of the Taizhou Wanbao, died following an assault by Taizhou traffic 
police who were embarrassed by an expose. “Newspaper Editor Dies After Police Beating” (6 
February 2006). Retrieved from Committee to Protect Journalists [www.cpj.org] 28 March 
2006. 



 

21 

incident, on 28 December 2005, Beijing News’ editor-in-chief, Yang Bin, was forced to 

step down. Different reports identified reasons ranging from the personal ire of Central 

Propaganda Department Chief Liu Yunshan to displeasure over reports on the violent 

repression of villagers in Dingzhou to speculation that the Guangming Daily Group 

wanted more control of the increasingly profitable new paper.38 What was unusual in 

this case was that following Yang’s suspension, 100 of the paper’s journalists went on 

strike and only returned when two assistant editors who had originally been dismissed 

along with Yang were allowed to return. 

On 24 January 2006, the authorities suspended publication of Freezing Point, a 

weekly magazine supplement to China Youth Daily. The supplement had been created in 

1994 and offered a steady stream of thoughtful commentary on politics, culture, and 

other topics. The editor, Li Datong, estimated that 40 percent of China Youth Daily’s 

subscribers only subscribed because of Freezing Point.39 Moreover, Li and his deputy Lu 

Yuegang have histories such that their superiors must have known what sort of paper 

they would edit. Li had been a leader of dissenting journalists in 1989, and an article 

written by Lu had been one of the reasons for dismissing an editor-in-chief at Southern 

Weekend some years before. Li had circulated a criticism of the management of China 

Youth Daily earlier in 2005, and had not only seemed to escape sanction at that time, 

but seemed to have induced the management to retract a bonus scheme that Li had 

charged would lead to flaccid journalism.40  

                                                        

38 Congressional-Executive Commission on China, “Chinese Authorities Crack Down on 
Progressive Newspaper Publisher” 3 January 2006. Retrieved from Congressional-Executive 
Commission on China [www.cecc.gov] 3 February 2006 and Reporters Without Borders, 
“Restless Journalists at Beijing News Kept under Close Surveillance,” 3 January 2006. 
Retrieved from Reporters Without Borders [www.rsf.org] 3 February 2006. 

39 Mark Magnier, “In China, Free Speech Shows Its Teeth” Los Angeles Times 17 February 2006 
[Retrieved from www.latimes.com 18 February 2006]. 

40 Christine Kwok, “China: Freedom row at China Youth Daily” South China Morning Post 16 
August 2005. Retrieved from AsiaMedia at 



 

22 

The article that evidently triggered the crackdown was an historical piece by Yuan 

Weishi which charged the histories taught in Chinese textbooks with dangerous 

distortions that inflame nationalist passions. Li and Lu also reported that the authorities 

were critical of an article posted to the paper’s intranet by Lu complaining that Liu 

Binyan – regarded by many as China’s greatest investigative journalist, a reporter at 

China Youth Daily prior to falling victim to the Anti-Rightist Campaign in 1957 and 

recently deceased in exile – should not be erased from contemporary media history. Li 

was skeptical that the historical article was really the problem, telling a foreign journalist 

that “That’s just an excuse, they needed an excuse to close me down, and they chose that 

particular topic, history, because that’s an area they can easily manipulate public opinion 

on.”41 Li and Lu were transferred to a think tank and the supplement resumed 

publication under another editor, but Li and Lu refused to go quietly. Instead they wrote 

a letter of appeal to Party authorities, gave angry interviews to the international media, 

and circulated statements on the Internet.42 While Li and Lu proved at least temporarily 

beyond rescue, a group of 13 prominent intellectuals signed an open letter to the Party 

Central Committee citing, among other things, the Chinese Constitution’s guaranty of 

free speech. 

At about the same time, Chen Jieren was demoted from his position as editor of a 

smaller paper, Public Interest Times. Although officials stated that the actual reason for 

his demotion was incompetence, Chen issued a public statement claiming that the reason 

                                                                                                                                                                     

http://www.asiamedia.ucla.edu/article.asp?parentid=28286 20 September 2005. 

41 Philip J. Cunningham, “Li Datong Meets the Press” Danwei 24 February 2006. Retrieved 
from 
http://www.danwei.org/media_and_advertising/li_datong_meets_the_press_by_p.php 26 
February 2006. 

42 A translation of Li and Lu’s statement, a link to the original, and the text of the memo 
announcing their dismissal can be found at “The Li-Lu Statement On Freezing Point” 
EastWestSouthNorth. Retrieved from http://www.zonaeuropa.com/20060218_2.htm 10 
May 2006. 



 

23 

was a series of critical articles including one that criticized a locality for pocketing 

disaster relief money meant to be distributed to victims and capped by an interview with 

an English professor claiming that an English language website maintained by the 

Ministry of Civil Affairs had numerous errors in translation and grammar.43 Chen’s 

statement, titled “Despicable Intrigue, Ridiculous Game” described Chen’s superiors as 

scrambling to retreat from even the slightest hint of controversy for fear of arousing the 

ire of high level leaders at the Ministry of Civil Affairs and elsewhere who were far more 

interested in personal prestige and avoiding trouble than correcting mistakes or 

protecting the public welfare. 

The contradictory results of the commercialization of Chinese media and the 

legacy of Leninist controls is that one the one hand, the authorities have retained the 

ability to intervene almost anywhere in the media at will. They can and do suspend 

publications, dismiss journalists, and from time to time, arrest, slander, and beat those 

who challenge their authority. On the other hand, commercialization has created 

structures that at least so far, have continued to generate incentives and opportunities 

for journalists who would challenge official interpretations. Some individuals, like Li 

Datong and Lu Yuegang, take great personal risks but have somehow survived calamities 

to do similar work in other settings. Moreover, the rise of the Internet means that they 

and others like them have the opportunity to tell their side of the story. Repression 

remains effective, but is more visible and open to public challenge than at any time since 

1989. 

                                                        

43 Chen’s statement can be found at 陈杰人, “无聊的游戏 卑劣的伎俩——就本人被解除 
《公益时报》主编职务并遭总编辑刘佑平恶意中伤事件告天下书” Academic Criticism 10 
February 2006. Retrieved from 
http://www.acriticism.com/article.asp?Newsid=7619&type=1001 15 April 2006. The 
ostensibly offending article can be found at: 黄卫峰：对外宣传工作任重而道远——

评”中国政府网”英文网页中的表达问题[学术批评网创办五周年纪念征文]” Academic Criticism. 
2 February 2006. Retrieved from 
http://www.acriticism.com/article.asp?Newsid=7566&type=1000 on 15 April 2006. 



 

24 

Conclusion 

David Mindich’s recent book, Tuned Out, offers an alarming account of how little 

interest Americans under 30 have in news and current events and the threat this poses to 

democracy. Mindich’s book starts with a comparison of American Idol and the 2000 

Presidential elections. Mindich reports that more people watched American Idol’s 

conclusion than the second Presidential debate, and that young Americans in particular 

generally had far more information about the Idol contestants than about even leading 

candidates in the Presidential primaries.44 Echoing themes found in Neal Postman’s 

earlier work, Mindich argues that the triumph of commercial entertainment over 

reasoned debate poses a serious threat to American democracy.45 

This serves as a reasonable caution about the impact of global commodity culture 

on China, regardless of whether it is pirated or purchased. We would do well to remind 

ourselves that multinational firms in general dealing in Chinese media have had a 

questionable impact. Rupert Murdoch (who was presumably disappointed when Hunan 

Satellite TV, with whom he had formerly partnered pirated the Idol format that his 

network had paid for) and his News Corporation has invested large sums in the Phoenix 

television network, but has yet to gain anything approaching full market access and has 

learned to carefully watch what his firms’ products say about China, both inside China 

and overseas.46 Global technology firms such as Google, Yahoo, Microsoft, and Cisco 

have generally accommodated themselves to China’s existing system or have sold useful 

in the maintenance of repression. 

                                                        

44 David T.Z. Mindich, Tuned Out: Why Americans Under 40 Don’t Follow the News (New 
York: Oxford University Press, 2005). 

45 Neil Postman, Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business 
(New York: Viking Penguin, 1985). 

46 Michael Curtin, “Murdoch’s Dilemma, or ‘What’s the Price of TV in China?’“ Media, Culture 
and Society vol. 27 n. 2 (2005) pp. 155-75. 



 

25 

Super Voice Girls, though, does represent a dynamic situation. It is useful to 

consider the way this show constructs China. The choice of cities for regional finals – 

Guangzhou, Changsha, Zhengzhou, Hangzhou and Chengdu – and citing the finals in 

Changsha suggests a different map of China than is usually projected from Beijing. That 

the Super Voice Girl finals drew a larger audience than CCTV’s Spring Festival Gala 

suggests that at least in the realm of popular imagination, Beijing is not always 

dominant. It is at least worth noting that in this popularly imagined China, the big 

decisions are made by voting. The metropolitan newspapers’ rise over the organ papers 

represents a similar displacement. Popular culture is driven by markets and 

unpredictable tastes, and in the same way that Hollywood cannot predict which movies 

will be hits, by now Chinese authorities can never know what will be the next big thing.47  

The Party’s current crackdown – some say that Hu Jintao was personally 

involved in the censure of the Freezing Point editors48 – indicates a level frustration and 

concern with this unpredictable force that outside observers do not always appreciate. In 

contrast to those who find that the authorities have successfully transformed their 

system of media management to accommodate and co-opt markets and new 

technologies, I believe that the authorities are so desperate to remain in control that they 

apply rough tactics that compromise their longer term interests. 

 

                                                        

47 In predicting popular culture, is useful to be mindful of screenwriter William Goldman’s 
injunction that ‘Nobody knows anything.” See William Goldman, Adventures in the Screen 
Trade: A Personal View of Hollywood and Screenwriting (New York: Warner Books, Inc., 
1983). 

48 Geremie R. Barmé, “A Year of Some Significance” The Australian Financial Review, 31 March 
2006. 


